מומחה לאורולוגיה ורפואה מינית

רופא בכיר במרכז הרפואי רבין

המרפאה לבריאות מינית
ד"ר רונן הולנד
מחלות המועברות במין (STD) הן תופעה נפוצה אצל גברים ונשים המקיימים יחסי מין. בדרך כלל המחלות ניתנות לריפוי מהיר לאחר אבחנה נכונה ומתן טיפול נכון. חשוב לפנות לטיפול רפואי תוך זמן קצר כדי להימנע מהדבקות נוספות וכדי למנוע סיבוכים של הזיהומים.
חשוב לזכור שניתן להוריד משמעותית את ההדבקה במחלות מין על ידי שימוש בקונדום, אבל יש מחלות העוברות גם ביחסי מין  עם קונדום, קלמידיה למשל.
יש מחלות שאפשר להידבק בהן גם ביחסי מין אוראליים (מציצות), למשל קלמידיה וזיבה ולכן צריך להיבדק בכל מקרה של חשד להדבקה. לחלק מהמחלות יש סימנים - צריבה בשתן, הפרשה או פצעים על הפין. בחלק מהמחלות - סיפיליס או איידס -
אין סימנים בשלבים הראשוניים ולכן צריך לבצע בדיקות דם לאחר מגע מיני מזדמן (סטוץ) גם כאשר אין סימפטומים.

מחלות המין הנפוצות הן -

דלקת של השופכה - זיהום של צינור השתן שנגרם בדרך על ידי גונוריאה (זיבה) וקלמידיה. אצל גברים הדלקת תתבטא ברוב המקרים בתור צריבה חזקה במתן שתן והפרשה מוגלתית או שקופה מהפין או על התחתונים. בחלק גדול מהנשים אין שום ביטוי לדלקת למרות שהן נושאות את החידק ועלולות להדביק את בן הזוג.
החידקים הללו יכולים לגרות גם לזיהום בפי הטבעת ולהתבטא כגרד וכאבים באיזור. אם מקיימים יחסי מין אוראליים, החידקים עלולים "להתיישב"  בגרון ולעבור מאדם לאדם גם בזמן מגע אוראלי (מציצות).

במרפאה ניתן לקבל טיפול אנטיביוטי מהיר וחד פעמי המכסה את סוגי החידקים השונים המביאים לזיהום של השופכה.

קונדילומה - יבלות של אברי המין - יבלות על הפין או על שק האשכים או בפי הטבעת נגרמות בגלל וירוס הפפילומה שעובר ביחסי מין. זוהי בעצם מחלת המין הנפוצה ביותר, כיוון שהוירוס קיים אצל גברים ונשים רבים, אבל רק חלק מהם יפתח יבלות. קונדום אינו מספיק יעיל כדי לעצור העברה של הוירוס. ישנם זנים של קונדילומה שעלולים לגרום לסרטן צוואר הרחם או של פי הטבעת (אצל גברים המקיימים יחסי מין עם גברים).
מומלץ לטפל ביבלות כדי למנוע התפשטות שלהן על איברי המין וכדי למנוע הדבקה של הפרטנרים.
הטיפול יכול להיעשות באמצעים שונים. במרפאה לבריאות מינית הטיפול נעשה ע"י מכשור מתקדם - מחט חשמלית הצורבת בעזרת זרם בתדירות גבוהה את היבלת. הטיפול נעשה תחת הרדמה מקומית והוא אינו כואב.
מחקרים הוכיחו שאחוזי ההצלחה בטיפול מסוג זה עם הגבוהים ביותר והסיכוי לחזרת היבלות הוא מינימלי.

במרפאה ניתן לעבור אבחון של היבלת - האם היא באמת קונדילומה - ולקבל טיפול בהתאם בעזרת מכשור מתקדם ויעיל

סיפיליס - עגבת - השכיחות של סיפיליס בישראל הולכת ועולה.
המחלה נגרמת על ידי חידק הטרפונמה שעובר ביחסי מין. רק ב- 50% מהמקרים יהיו סימנים של הידבקות במחלה -
פצע על הפין או פריחה על העור. ל- 50% מהנדבקים יש 'עגבת סמויה' - נושאים את החידק אך ללא סימפטומים.
למחלה יש שלושה שלבים והשלב השלישי עלול להיות קשה ומסכן חיים.
ולכן במקרה של יחסי מין עם פרטנר לא מוכר (סטוץ) צריך לבצע בדיקת דם לסיפיליס גם אם אין סימנים.

במרפאה ניתן לעבור בדיקת דם לסיפיליס (עגבת), עם תשובה מיידית וטיפול אנטיביוטי מיידי לפי הצורך

העקרונות של טיפול נכון במחלות מין -

1. אם מופיעים סימנים כמו הפרשה או צריבה בשתן יש לפנות לרופא בהקדם
2. יש להשלים את הטיפול האנטיביוטי לפי ההנחיות ולוודא בבדיקות שתן שהזיהום חלף